تأثیر جایگزینی چربی شیر با روغن پالم در خامه قنادی

موضوع استفاده از روغن پالم در فراورده‌های روغنی و لبنی، موضوع تازه‌ای نیست. این روغن در انواع محصولاتی مانند کره، خامه، خامه قنادی، روغن‌های سرخ‌کردنی، پنیر پروسس و پیتزا، بستنی و بسیاری از محصولات دیگر به کار می‌رود. بسیاری از مردم، تصور می‌کنند که با مصرف این محصولات، چربی‌های طبیعی مصرف می‌کنند؛ درحالی‌که این‌طور نیست.

در این مقاله در ابتدا روغن پالم را معرفی می‌کنیم. سپس به موضوع استفاده از آن به‌جای شیر در خامه قنادی، می‌پردازیم. درصورتی‌که نگران استفاده از محصولات غذایی تهیه‌شده با روغن پالم هستید، این مقاله می‌تواند، برای شما مفید باشد.

روغن پالم چیست؟

روغن پالم، پرمصرف‌ترین روغن گیاهی در جهان است و از میوه‌های درخت نخل روغنی گرفته می‌شود. این درختان در مناطق استوایی رشد می‌کنند. هر درخت نخل روغنی می‌تواند، سالانه تا 40 کیلوگرم روغن پالم، تولید کند. از این روغن در تولید مواد خوراکی؛ مانند خامه قنادی و غیرخوراکی؛ مانند شامپو، صابون و مواد آرایشی بهداشتی، استفاده می‌شود.

دلیل محبوبیت این روغن، تولید و فرآوری آسان و قیمت ارزان آن است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، استفاده از آن، بیش‌ازحد معمول شده است. این روغن، علی‌رغم اینکه کلسترول و اسید چرب ترانس کمتری نسبت به روغن حیوانی دارد اما میزان اسید چرب اشباع‌شده آن، بسیار بیشتر از حد مجاز است.

به‌طورکلی، مصرف بیش‌ازحد روغن پالم برای بدن مضر است و به همین دلیل در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فنلاند، استفاده از آن ممنوع شده است. همچنین در آمریکا استفاده از این روغن، تنها به میزان بسیار کم در برخی از مواد غذایی مجاز است.

برخی از مضرات اصلی روغن پالم برای سلامتی انسان، موارد زیر هستند:

  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • افزایش احتمال اختلالات کبدی
  • افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو
  • اضافه‌وزن و چاقی

طبق قوانین وزارت بهداشت کشور، تولیدکنندگان مواد غذایی موظف هستند در صورت استفاده از روغن پالم، مصرف‌کنندگان را از آن مطلع کنند. درصورتی‌که عباراتی نظیر عبارات زیر را روی بسته‌بندی مواد غذایی، مانند خامه قنادی، دیدید به معنی احتمال استفاده از روغن پالم در آن ماده غذایی است:

  • روغن گیاهی
  • روغن هسته خرما
  • پالمیت (Palmate) یا پالمیتیت (Palmitate)
  • اسید هگزادکانوئیک یا اسید پالمیک
  • گلیسیرین هیدراته خرما
  • سدیم لوریل یا لورت سولفات (SLS)

تأثیر استفاده از روغن پالم در خامه قنادی

متأسفانه، علی‌رغم هشدارها در مورد مضرات روغن پالم، به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن‌ها اقتصادی است، تولیدکنندگان، هنوز از این روغن در محصولات خود، استفاده می‌کنند. درخصوص استفاده از آن در خامه قنادی نیز علاوه بر این مضرات، طعم و بافت کیک نیز تحت تأثیر، قرار می‌گیرد.

یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت‌ها از روغن پالم در تولید خامه قنادی خود استفاده می‌کنند؛ این است که این روغن در هنگام پخت، گاز بیشتری را در خود نگه می‌دارد و درنتیجه حجم بیشتری اشغال می‌کند.

اما تأثیر چنین ویژگی‌ای چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، تراکم یک کیک، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که کیفیت آن را مشخص می‌کند. یک تراکم خوب با بافت یکنواخت و سبک، تنها با استفاده از شیر در خامه قنادی به دست می‌آید. در صورت استفاده از روغن پالم به‌جای شیر، تراکم کیک پایین می‌آید. همین امر، باعث می‌شود که بافت کیک، اصطلاحاً پفکی شود که باعث افت کیفیت کیک می­شود.

در کیک‌هایی که ظاهر بافت آن‌ها متخلخل است، عمدتاً به‌جای شیر از روغن پالم در تهیه خامه قنادی آن‌ها استفاده شده است.

مسئله بعدی، طعم کیک است. یک کیک اصیل که از شیر تازه دام در خامه قنادی آن استفاده شده باشد، طعم کاملاً متفاوت و مطبوعی دارد. روغن پالم در یک‌کلام، طعمی مصنوعی به کیک می‌دهد.

درنهایت هم مسئله رطوبت روغن‌های پالم، مطرح می‌شود. یک خامه قنادی واقعی از شیر بسیار زده‌شده‌ای که بخش‌های غیرچرب آن گرفته‌شده، تهیه می‌شود. این خامه، رطوبت چندانی ندارد به همین دلیل، باعث خیس شدن کیک، نمی‌شود. این در حالی است که روغن پالم، مقدار زیادی رطوبت دارد که چندان هم گرفته نمی‌شود و به همان صورت در خامه قنادی و دیگر محصولات به کار می‌رود. علت بافت نسبتاً شل در بسیاری از کیک‌ها، استفاده از روغن پالم در خامه قنادی آن‌هاست.

به دلایل ذکرشده، مشخص است که استفاده از روغن پالم به‌شدت از کیفیت خامه قنادی و کیک درست‌شده با آن می‌کاهد.

خامه قنادی؛ شیر یا روغن پالم در یک نگاه

امروزه، بسیاری از کشورها، استفاده از روغن پالم را در تولید محصولات لبنی، ممنوع کرده‌اند. بااین‌حال به دلایل عمدتاً اقتصادی، همچنان در کشورهای درحال‌توسعه، از این محصول در مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود.

روغن پالم، اسید اشباع‌شده بالایی دارد و علاوه بر این، استفاده از آن در مواد غذایی باعث کاهش رسیدن مواد لازم موجود در لبنیات به بدن می‌شود.

در این مقاله، معایب استفاده از روغن پالم به‌جای شیر را در خامه قنادی بررسی کرده و گفتیم که علاوه بر مخاطراتی که این روغن برای سلامتی دارد؛ کیفیت بافت، تراکم و طعم کیک را هم کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، لبنیات و مواد خوراکی، مانند خامه قنادی که با این روغن تهیه‌شده‌اند، فوایدی که انتظار می‌رود از مصرف لبنیات به بدن برسند را ندارند.

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.