تکنیک های فرم دهی خامه

یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه کیک، فرم دادن خامه آن است. خامه قنادی، پایه کیک است و هرچه فرم شکیل‌تری داشته باشد، ظاهر کیک نیز دل‌پذیرتر خواهد بود. درست است که هم زدن خامه، تنها کاری است که باید برای فرم دادن آن انجام دهید اما همین کار به‌ظاهر ساده، هم نکات دقیق و حساسی دارد.

در این مطلب، پرده از راز فرم گرفتن خامه قنادی برمی‌داریم. درصورتی‌که قصد تهیه کیک را دارید، با ما همراه باشید و این بار، ظاهر و بافت متفاوتی به کیک خود بدهید.

طرز تهیه خامه قنادی

برای تهیه خامه، باید یک ماده پایه برای خامه آن انتخاب کنید. این ماده می‌تواند، خامه آماده یا خامه قنادی آماده، پودر خامه یا شیر و خامه صبحانه باشد. از هرکدام از این مواد که استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که حداقل درصد چربی موردنیاز برای رسیدن به خامه فرم گرفته مطلوب، 30 درصد است. به همین دلیل، کار کردن با خامه‌های آماده راحت‌تر است.

درصورتی‌که از خامه یا شیر صبحانه استفاده می‌کنید، به‌منظور رسیدن به درصد چربی مناسب خامه قنادی، ناگزیر به استفاده از پودر خامه هستید. همچنین، می‌توانید پودر خامه را به‌تنهایی و به مقدار لازم، همراه با پودر قند، به‌منظور تهیه خامه قنادی، بکار ببرید. پودر خامه، حاوی دانه‌های چربی خشک‌شده شیر است.

اهمیت دما در فرم دادن خامه قنادی

پس از درصد چربی خامه، این دماست که کیفیت فرم خامه قنادی شما را تعیین می­کند. به‌طور خلاصه، در فرم­ دهی خامه، دمای همه‌چیز باید پایین باشد.

اولین مورد، خود خامه قنادی است که باید از قبل، درون فریزر نگهداری شده و تنها چند دقیقه پیش از شروع هم زدن خامه به یخچال منتقل شود. درواقع، لازم است که حدود 20 تا 30 درصد یخ، بازشده باشد. درصورتی‌که دمای خامه از این مقدار پایین‌تر باشد، خامه دچار فرم گرفتگی کاذب شده و پس از مدتی، دوباره شل می‌شود.

همچنین، مهم است که دمای ظرف، همزن و قیف نیز پایین و خنک باشد. برای این منظور، می‌توانید این ظروف را پیش از خامه ­زنی، درون یخچال بگذارید. برای حفظ بهتر دمای سرد، استفاده از ظروف چینی، استیل و پیرکس توصیه می‌شود. ظروف پلاستیکی، به‌راحتی دمای محیط را به خامه هم­زده­ شده، منتقل کرده و آن را شل می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها درصدی از چربی خامه قنادی را هم به خود جذب می‌کنند.

کل فرآیند خامه­ زنی نیز بهتر است در یک محیط خنک و ترجیحاً جلوی کولر انجام شود. پس‌ازاین که خامه آماده شد، درصورتی‌که خامه کشی کیک زیاد طول می‌کشد، بهتر است، مقدار لازم را مرحله‌ به‌ مرحله وارد قیف کرده و بقیه را درون یخچال بگذاریم.

هم زدن خامه قنادی

پس‌ از اینکه از دمای همه قسمت‌های کار مطمئن شدیم، نوبت به هم زدن خامه می‌رسد. هم زدن خامه قنادی می‌تواند، هم با همزن برقی، دستی و حتی چنگال انجام شود. البته، مسلماً کار کردن با همزن برقی سریع‌تر و آسان‌تر است.

در ابتدا، خامه را به مقدار لازم، وارد ظرف همزن کرده و ابتدا به مدت دو دقیقه با دور تند، هم می‌زنیم. در این مرحله، بافت یخی خامه، کاملاً باز می‌شود. پس‌ از این مرحله هم بین هفت تا 10 دقیقه، باید با همان دور، خامه را هم بزنید. هرچه در دمای پایین‌تری این کار را انجام دهید و چربی خامه شما بیشتر باشد، این زمان کاهش خواهد یافت.

فرم دهی خامه در یک نگاه

ویژگی اصلی یک خامه حرفه‌ای کیک، فرم و بافت آن است. به‌منظور تهیه این خامه، استفاده از خامه قنادی آماده، متداول‌ترین روش است. هم زدن خامه، کاری است که باید برای رسیدن به فرم مناسب انجام شود. پیش‌ از این کار، باید همه‌چیز را از خود خامه قنادی تا ظروف و همزن، سرد کرد چراکه گرما قاتل فرم خامه است!

خامه قنادی نیمه ­یخ‌ زده، باید ابتدا دو الی سه دقیقه به‌منظور باز شدن باقی‌مانده یخ آن، هم زده شود. سپس، باید هم زدن را تا مشاهده علائم خامه فرم گرفته که در این مقاله بررسی کردیم، ادامه داد. در این مقاله، همچنین، نکات تکمیلی فرم دهی و جلوگیری از شل شدن خامه را معرفی کردیم.

چگونه بفهمیم خامه فرم گرفته است؟

مسلماً، این تجربه چشمی شماست که تعیین می­کند، خامه قنادی فرم گرفته است یا خیر. چند نشانه زیر را برای یک خامه فرم گرفته، در نظر داشته باشید:

  • کشسانی خامه
  • به‌جاماندن خطوط همزن روی خامه
  • رنگ مات
  • خارج نشدن خامه از ظرف با برگرداندن آن
  • تشکیل شدن قله روی همزن با خارج کردن آن از ظرف

درصورتی‌که این نشانه‌ها را مشاهده کردید، هم زدن خامه را متوقف کنید چراکه خامه قنادی شما، فرم گرفته است. درصورتی‌که خامه را بیش‌ازحد هم بزنید، بافت آن از بین رفته و دیگر فرم نخواهد گرفت. همچنین، اگر احساس کردید، خامه بیش‌ازحد سفت شده است به ازای هر یک کیلوگرم خامه فرم گرفته، یک قاشق خامه فرم نگرفته به آن اضافه کنید و مجدداً هم بزنید تا به فرم دلخواه خود برسید.

نکات تکمیلی درباره فرم گرفتن خامه قنادی

ضمن رعایت کردن مراحل و دستورات کلی گفته‌شده، رعایت نکات جزئی زیر نیز در فرم­گیری خامه قنادی مؤثر هستند:

  • ظرف، همزن و قیف باید کاملاً تمیز و عاری از آلودگی و رطوبت باشند.
  • درصورتی‌که قصد رنگ کردن خامه خود را دارید، بهتر است از رنگ‌های ژله‌ای استفاده کنید و آن‌ها را هم از قبل، درون فریزر نگهداری کنید.
  • می‌توانید به ازای هر یک کیلوگرم خامه قنادی فرم گرفته، 70 گرم پودر کاکائوی خنک به آن اضافه نمایید.
  • خامه قنادی، بلافاصله پس از فرم گرفتن باید استفاده شود. در غیر این صورت، شل شده و بلااستفاده می‌شود.
  • با همزن دستی، حداکثر یک کیلوگرم خامه را می‌توانید با کیفیت خوب هم بزنید. درصورتی‌که بیش از این مقدار را در ظرف بریزید، قدرت لازم را برای هم زدن نخواهید داشت و درنتیجه، خامه خراب می‌شود.
  • همزن‌های برقی رومیزی، دو الی سه و همزن‌های صنعتی، 20 الی 30 کیلوگرم خامه را به‌راحتی هم می‌زنند.
  • درصورتی‌که از خامه صبحانه برای این کار استفاده می‌کنید، باید ابتدا، کمی شکر به آن اضافه کرده و با ملایمت با آن مخلوط‌کنید. سپس، این ترکیب را درست مانند خامه قنادی آماده، درون یخچال بگذارید.
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.